Hububat, bakliyat ve yağlı tohumlar sektörünün Ocak ayındaki ihracatı 1,03 milyar dolara ulaştı
Bisküvi-pastacılık, buğday unu, bitkisel yağlar, şekerli ve kakaolu ürünler ile makarna başta olmak üzere temel gıda ürünlerini kapsayan hububat, bakliyat, yağlı tohumlar ve ürünleri sektörünün Ocak ayındaki toplam ihracatı 1,03 milyar dolar oldu.
Ocak ayında 1,1 milyon ton ihracat yapan sektör, ihracat gelirlerini geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 5,4 artırarak Türkiye’nin toplam tarım ihracatındaki payını yüzde 33’e çıkardı. Hububat, bakliyat, yağlı tohumlar ve ürünleri alanında en çok ihracat yapan iller İstanbul, Gaziantep ve Mersin olurken, en çok ihracat yapan ülkeler ise Irak, ABD ve Suriye oldu.
“Türkiye, tarım üreticilerine destek konusunda pozitif yönde farklılaşıyor”
Durgunluk beklentileri, bölgesel savaşlar, iklim krizi ve maliyet artışlarının getirdiği çeşitli risklere rağmen küresel gıda sektörünün 2024 yılına umutlu başladığını vurgulayan TİM Hububat, Bakliyat, Yağlı Tohumlar ve Mamulleri Dairesi Heyeti Lideri Ahmet Tiryakioğlu, “Tarımsal girdi maliyetleri artmasına rağmen, Nakit sıkılaştırma programlarının getirdiği talep daralması ise “Bundan dolayı küresel gıda fiyatları bir süre daha sakin kalabilir. Bu noktada önemli olan üretici fiyatlarındaki artışın dengelenmesi ve enflasyonla mücadele amacıyla devletlerin tarımsal üreticilere destek vermeye devam etmesidir. Şu anda Avrupa genelinde gerçekleşen çiftçi protestolarının arkasında da bu yöndeki talepler var” dedi.
Ortadoğu’daki çatışmaların petrol ve lojistik süreçlerine etkisinin ne kadar süreceğinin bilinmediği bir ortamda kritik konulardan birinin tarımsal üretim olacağını belirten Tiryakioğlu, “Ülkemizde geçen yıl alımlar gerçekleşti. Toprak Mahsulleri Ofisi’nin tarımsal destek ödemeleri 13 milyon tonu aşarken, Tarım ve Orman Bakanlığımızın tarımsal destek ödemeleri ise 63 milyon ton oldu.” milyar TL’yi aştı. Bu süreçte üretimi desteklemek için kamu kaynaklarımızdan yararlanıldı. Tarım ürünlerini işleyen ve ürünlerimizi yurt dışına katma değerli olarak satan gıda ihracatçılarımız için en önemli konulardan biri finansmana erişimdir. Bu noktada Eximbank’ın 50 milyar dolarlık destek vaadi, “Son dönemde finansman maliyetleri artan ihracatçılarımızı rahatlattı. Getiri açısından oldukça verimli geçen bir yılda yurt içindeki bu gelişmeler, 2024’e büyük hedeflerle başlamamızı sağladı.” dedi.
“Türk Gıda İhracatçıları markası tanıtım atağına giriyor”
Temel gıda alanında Türkiye’nin en büyük firmalarının üye olduğu 6 ihracatçı birliğinin farklı bölgelerdeki bir araya gelmesiyle oluşan Türk Gıda İhracatçıları markasının tanıtım kampanyası hakkında bilgi veren Tiryakioğlu, “Sahadan bu yana Hububat, bakliyat, yağlı tohumlar ve ürünleri branşının faaliyet alanı geniş ve zengindir, Derneklerimizin çatısı altında uluslararası ölçekte rekabet eden çok büyük markalar bulunmaktadır, Her işletmemiz kendi alanında ses getiren pazarlama faaliyetleri yürütmektedir. Ancak bireysel faaliyetler sektörün ortak algısına istediğimiz kadar katkı sağlayamıyor. 6 İhracatçı Birliğimizin işbirliği, Türkiye’yi dünyanın önde gelen gıda ihracatçılarından biri haline getiriyor. “Bu ay Gulfood fuarında olacağız” Türk Gıda İhracatçıları markasıyla Dubai’de. Burada potansiyel müşterilerimize yönelik düzenleyeceğimiz tanıtım faaliyetleriyle Ortadoğu pazarında Türk malı algısına büyük katkı sağlayacağız” dedi. – GAZİANTEP